Online en blended leren, het zijn op de Hogeschool Leiden geen nieuwe activiteiten meer. Aan de Hogeschool Leiden gebruiken studenten nu zo’n vier jaar de modules van de GGZ Ecademy. En in die vier jaar is het gebruik geïntegreerd in de lesstof. Nu ontwikkelt de Hogeschool Leiden verder door.
‘Bij ons is e-learning een aanvulling op de lessen in het klaslokaal’, zegt Dr. Wiebe de Vries, docent Verpleegkunde en coördinator van de vakgroep Beroepsvaardigheden aan de Hogeschool Leiden. ‘Met de modules kunnen de studenten zich beter voorbereiden, waardoor er in de reguliere lessen meer aandacht is voor het oefenen van vaardigheden, bijvoorbeeld bij de vakken VVT en bij communicatieve vaardigheden (COVA). Soms is er gewoon geen andere lesstof voorhanden dan de e-learning, dan is de lesstof online dus de enige manier om kennis op te doen.’
De praktijk naar de e-learning halen
‘De student ziet e-learning nu nog als een los ding, iets dat je op school doet, verder niet’, geeft De Vries aan. ‘We kijken samen met zorginstellingen waar onze studenten stages lopen, en uiteindelijk ook komen te werken of we meer samen kunnen werken. We willen de praktijk naar de e-learning halen, maar ook zorgen dat ze bij ons al doen wat daar verplicht is. We hebben de ervaring dat mét context uit de beroepspraktijk de student de stof veel interessanter vindt.’