HZ University of Applied Sciences

“Minder hoorcolleges en meer werkcolleges op basis van de online lesstof.“
Sonja de Graaff • HZ University of Applied Sciences

‘Ik geef minder hoorcolleges en meer werkcolleges op basis van vragen die voortkomen uit de online lesstof’, vat Sonja de Graaff, docent Verpleegkunde en Social Work, kort samen op de vraag welke invloed de implementatie van online modules in het curriculum heeft. De Graaff geeft twee dagen per week les aan de HZ University of Applied Sciences in Zeeland. Ook houdt zij zich samen met collega Boudewijn van der Veer bezig met de implementatie van ggz e-learningmodules. De hogeschool heeft in totaal vier jaar uitgetrokken voor het implementeren van e-learning en online modules in de lesstof. Ze zitten inmiddels in het tweede jaar.

Up-to-date

‘Bij het zoeken naar e-learnings zijn we uitgekomen op onder andere een samenwerking met GGZ Ecademy. We hoeven het wiel niet meer uit te vinden, GGZ Ecademy is altijd bij, waar de boeken niet altijd up-to-date zijn. Voor onderwerpen die zij niet aanbiedt, gebruiken wij ook andere aanbieders.’

Minder luisteren en meer doen

Docenten zetten allemaal op eigen wijze de modules in bij de lessen die zij geven. ‘Ik heb het vooral toegevoegd als voorbereidingsbron, zo zijn mijn colleges minder luisteren en meer doen, ook op basis van vragen. Ik kan meer casuïstiek behandelen.’ Die verandering gaat overigens niet helemaal vanzelf: ‘Studenten zijn geneigd te luisteren en af te wachten. Afhankelijk van het leerjaar is er een reactie van mijn kant van straffen of belonen. Maar ik ben wel streng: het volgen van de module gebruik ik als instroomeis.’

Het gebruik van online modules is niet alleen maar een moderne manier van lesgeven. Het is ook een eis vanuit de stageplekken, en de bijscholing in de praktijk gaat ook met e-learning. Het is dus ook een goede voorbereiding op de loopbaan van de studenten nadat ze van school zijn. ‘En in de flexibele deeltijdopleiding is GGZ Ecademy inmiddels ook de bewijslast dat een student de theorie beheerst. Ze moeten de toets halen’, vertelt De Graaff. ‘De studenten in de deeltijdopleiding zijn enthousiast over deze manier van leren, maar ze vinden het ook wel lastig.’

Lidmaatschap mbo- en hbo-scholen

Met meer dan 80 leden, waaronder een tiental mbo- en hbo-instellingen, werken wij aan het verbeteren van de ggz!

Over het lidmaatschap