‘Dromen is belangrijk
bij het willen opdoen van kennis’

Iets meer dan zeven jaar is André van Boekholt nu penningmeester van het bestuur van GGZ Ecademy. Hij neemt na de tweede termijn van vier jaar, uiterlijk in december zoals de statuten dat voorschrijven, afscheid van deze functie en het bestuur. Een tijd waarin GGZ Ecademy veel vraagstukken voorbij zag komen als organisatie. En waarin André als bestuurder werkte aan een leeromgeving waar mensen zich kunnen ontplooien. Hij deelt nu hij binnen een paar maanden afzwaait zijn ervaring met, visie op en droom voor de geestelijke gezondheidszorg en de coöperatie.

André kijkt terug op bijzondere jaren. Toen hij plaatsnam in het bestuur – toen nog werkzaam in de kinder- en jeugdpsychiatrie – deed hij dat omdat hij het belang van deze hoog specialistische zorg wilde verhogen. Maar hij had nog een doel: hij wilde in het algemeen bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. ‘Ik ben behandelaar geweest, heb functies bekleed in hrm, werkte als coach, trainer en ontwikkelaar en weet dus daarmee van verschillende kanten dat leren belangrijk is. Maar leren moet je ook ondersteunen in de organisatie en daar lag mijn grootste aandachtspunt als bestuurder. Dit was volledig in lijn met het doel van GGZ Ecademy om voor alle mensen die werken in de ggz het kennisniveau te verhogen.’

Kennismanagement als drijfveer

‘Kennismanagement’, noemt hij dat. ‘Wat nodig is, zodat mensen gaan leren, is niet veranderd in de afgelopen 25 jaar. De behoefte aan kennis is universeel. Wat wel aandacht nodig had en heeft, is dat we de kennis delen met elkaar, dat we samenwerkingen veel beter faciliteren, zowel op regionaal als landelijk niveau. Naast individuele kennisverhoging was kennisdeling tussen organisaties een streven voor mij. Iets waar ik bij GGZ Ecademy mijn ei wel in kwijt kon.’

Samenwerken is voor André een noodzaak, niet alleen binnen de ggz, hij denkt – en droomt – veel verder. ‘De scheiding tussen de gezondheidszorg en de ggz-zorg in Nederland moeten we aanpakken’, is zijn overtuiging. ‘We moeten echt holistisch gaan denken, de vraag stellen welke zorg er past bij een vraag van een cliënt. Als we in de praktijk als voorwaarde hebben dat kennisdelen goed geregeld is, dan kunnen we mensen ook laten dromen, op de werkvloer. En dat is heel belangrijk bij het opdoen van kennis, dat moeten we echt meer en meer faciliteren. Pas dan kunnen we potentieel benutten, nog los van het feit dat we die kennis moeten aanbieden op de meest logische manier.’

De kracht van samenwerking

André praat vol lof over GGZ Ecademy. Over de ontwikkelingen die de organisatie heeft doorgemaakt is hij enthousiast. ‘Het mooie van GGZ Ecademy is dat we écht het gezamenlijk belang voorop zetten. We weten allemaal dat kennis macht is, maar bij GGZ Ecademy stralen we dat uit: we delen kennis met iedereen. Samen ontwikkelen, samen helpen – het is een coöperatie. We kennen geen sterkere en geen zwakkere leden, we helpen elkaar waar nodig, ieder vanuit een eigen specifieke competentie.’ Ook in de toekomst van GGZ Ecademy zal dit volgens hem niet anders zijn.

‘Die toekomst geeft meteen de noodzaak weer van zo’n organisatie als GGZ Ecademy. De praktijk is bijzonder weerbarstig. Bestaande systemen moeten misschien wel omver en vaak is er een crisis voor nodig om verder te komen. Zowel bij onze patiënten zien we dat – ze maken immers een persoonlijke crisis door, maar ook in onze eigen gelederen van de geestelijke gezondheidszorg en in de gezondheidszorg in het algemeen. Dus ik zou heel graag willen dat de situatie waarin de ggz nu verkeert, gebruikt wordt om de coöperatieve belangen verder uit te dragen. Tegelijkertijd hoop ik dat mijn opvolgers hun oorsprong koesteren. Wordt geen productenfabriek,’ zegt hij daarom. ‘Blijf kennis delen en doe dat vol in verbinding met de organisaties, met erkenning voor de mensen die het uiteindelijk uitvoeren: de mensen op het bureau. Dit is een bevlogen club mensen, klein, daadkrachtig en zelfsturend. Koester dat, het is bijzonder een collectief als dit te kunnen zijn en concurrentie te kunnen overstijgen!’

 

Een nieuw hoofdstuk

Over dromen gesproken, als je aan André vraagt hoe de organisatie draait over twintig jaar is zijn antwoord stellig: ‘Ik hoop dat mijn eigen droom zoals hierboven uit is gekomen, dat dat wat ik heb gezaaid tot ontplooiing is gekomen, ook in nieuwe vormen. Ik wens dat de kracht behouden blijft door los te blijven staan, steeds op de grens van het toelaatbare te blijven ontwikkelen. Ik ben heel blij hoe het tot nu toe gelopen is in mijn professionele leven en daar is het penningmeesterschap van deze coöperatie een mooi onderdeel van.’

Voor André is het tijd om – nu hij 64 jaar is – anderen dromen te gaan volgen: ‘Ik ga me richten op natuur en duurzaamheid. Ik wil meer tijd maken voor het geven van natuurexcursies. Ook een vorm van kennisoverdracht, maar net anders.’

André van Boekholt – Curriculum vitae

2018 – nu Dimence – Manager topreferent GGZ
2017 – nu GGZ Ecademy Coöperatie – Bestuurslid
2017 Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie – Directeur a.i.
2011 – 2018 Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie – Manager Advies, Projecten en Karakter Academie

 

Interview: Dominique van Dam, Letters & Concepts

Beeld: Hester Doove

Deel dit artikel: linkedin

Kennis delen

Samen leren in de ggz is het motto van GGZ Ecademy. Leden ontmoeten elkaar op ledendagen, werksessies, implementatiebijeenkomsten, congressen, de online community en in redactieraden. Tijdens deze ontmoetingen is de drempel om samen op te trekken laag. Hierdoor ontstaan spontane kruisbestuivingen en samenwerkingsverbanden. Wil je eens meemaken hoe dat gaat? Bezoek een van onze vrij toegankelijke bijeenkomsten. Kijk in de agenda voor data.

Leer mee!

Met meer dan 90 leden werken wij aan het verbeteren van de ggz!

Over het lidmaatschap