19 juni 2024

GGZ Ecademy Congres 2024

Impressie GGZ Ecademy Congres 2023
19 juni 2024

GGZ Ecademy Congres 2024

Impressie GGZ Ecademy Congres 2023

Samen werken aan persoonlijke ontwikkeling

Was jij zelf ooit een leergierige student? Geloof jij dat samenwerken bijdraagt aan betere scholing? En ga jij graag een uitdaging aan met vakgenoten? Het GGZ Ecademy Congres is dé plek waar je, omringd door studenten en docenten, boeiende workshops en inspirerende gesprekken gaat ervaren. Stap binnen in een wereld waar ontwikkeling en zorg hand in hand gaan. We helpen je met zowel praktische tools als strategische inzichten van partners en koplopers op het gebied van leren en de ggz. Het congres bezoek je niet alleen voor jezelf maar ook voor je (toekomstige) collega’s. Tijdens het congres ontmoet je vakgenoten uit de ggz en het onderwijs.

Waar en wanneer?

Op woensdag 19 juni 2024 zijn we de hele dag te gast bij Hogeschool Saxion. Het adres is Handelskade 75 Deventer, er is parkeergelegenheid en het is 10 minuten lopen vanaf station Deventer.

We starten met een gezamenlijke aftrap. Later op de dag kun je verschillende workshops volgen. De dag sluiten we, net zoals de vorige editie, samen af met een leerzame activiteit. Houd er rekening mee dat je van 09.30 tot 16.15 uur in Deventer bent.

 

Programma

09.30 uur Ontvangst met koffie en thee

 

10.00 uur Panel over studeren, stages en werken in de ggz
We starten de dag met een goed gesprek over samen werken aan persoonlijke ontwikkeling. Hoe ziet dat eruit tijdens je studie, je stage en je werk? 
Dit doen we met drie gasten, met elk een eigen invalshoek:

  • Adwin Rutgers (Hoofddocent, Coördinator Buitenschools Leren, Lid Examencommissie en Senior Onderwijsontwikkelaar bij HAN University of Applied Sciences)
  • Elle van Kuijk (Hoofd van de Pro Persona Academie)
  • Lidewij Schoenmakers (stagiair Learning & Development in Organisations bij Karakter)

10.40 uur Muzikaal verhaal – Moraya Lopez

Pauze

11.45 uur Workshopronde 1, keuze uit:

  • Hoe start je een podcast?
  • Bachelor Nursing 2030, een blik in de toekomst
  • Ontwerp je eigen leercampagne
  • Een persoonlijke Data toekomst: kans of uitdaging?

12.45 uur Lunchpauze

13.45 uur Workshopronde 2, keuze uit:

  • Ontwikkel je Morele Kompas
  • Hoe organiseer je e-learning voor cliënten in de ggz?
  • Leren & ontwikkelen in de forensische zorg
  • De samenwerking tussen CLP & AFAS

15.00 uur Blended leren spel
In spelvorm gaan we aan de slag met het ontwerpen van een blended leeroplossing voor vrijwilligers van de Kindertelefoon. Het spel is gebaseerd op de zeven ontwerpprincipes voor blended leren. We doen dit onder leiding van ontwerper, trainer en onderzoeker Sibrenne Wagenaar. Je kent kunt haar kennen van En nu online en netwerk de LOSmakers.

Muzikaal verhaal Moraya Lopez

Moraya Lopez is een gedreven, ambitieuze en creatieve jonge vrouw en studente die zich inzet voor jongeren in kwetsbare posities. Opgroeien in de jeugdzorg heeft zijn littekens achter gelaten maar Moraya weet dit zowel in haar muziek als sprekend haarfijn en altijd met compassie te vertalen. Tijdens het congres neemt ze ons mee in haar verhaal over veerkracht, nieuwsgierigheid en talent.

Sprekers & workshops

Hoe start je een podcast? (ronde 1)
Wietske van Oorsouw (Manager Opleiding, Ontwikkeling en Onderzoek bij GGzE & bestuurslid GGZ Ecademy) en Margreet Botter (Coördinator Ontwikkeling GGZ Ecademy)
Podcasts maken… iedereen lijkt er mee bezig te zijn, maar wat komt er nou eigenlijk allemaal bij kijken? Wat doe je zelf en wat laat je doen? Wat heb je ervoor nodig? Wietske maakte een serie podcasts, Margreet volgde een cursus en coördineert de podcasts van GGZ Ecademy. Samen vertellen ze over hun best practices, grootste blunders en over hoe leuk het is om te doen. Luistert en huivert (of niet natuurlijk).

Bachelor Nursing 2030, een blik in de toekomst (ronde 1)
Adwin Rutgers (Hoofddocent, Coördinator Buitenschools Leren en Senior Onderwijsontwikkelaar HAN University of Applied Sciences)
De opleiding verpleegkunde is al zo lang als zij bestaat doorlopend aan verandering onderhevig. In de verpleegkundige praktijk (van de ggz) is hiervan echter relatief weinig te merken. Wie doet na een jaar nog waarvoor zij is opgeleid? En wat doet dit met de arbeidsvreugde? Het nieuwe verpleegkundige opleidingsprofiel Bachelor Nursing 2030 beoogt dat de HBO-verpleegkundige van de toekomst meer regie voert. Over haar eigen handelen en dat van haar team met verpleegkundigen van verschillende opleidingsniveaus. Het motto daarbij is doen waar je goed in bent en samen zorg dragen voor betere en efficiëntere zorg. In de workshop willen we stil staan bij de kansen en uitdagingen die deze ambitie met zich mee brengt.

Ontwerp je eigen leercampagne! (ronde 1) 
Marleen Volman (inBrain) en Franke Kuijpers (inBrain) 
Is er binnen jouw organisatie weinig tijd en budget voor leren en ontwikkelen? Ben je op zoek naar simpele, out-of-the-box en impactvolle leerinterventies, waarmee je continue leren verankert in jouw organisatie? In deze workshop ga je aan de slag met het ontwerpen van jouw eigen leercampagne. Met behulp van ons campagne-canvas en voorbeelden uit onze praktijk, kom je tot creatieve, interactieve en effectieve leerinterventies die jouw collega’s op precies het juiste moment betrekken, motiveren en enthousiasmeren!

Een Persoonlijke Data toekomst: kans of uitdaging? (ronde 1)
Sjors Groeneveld (hoofddocent Living Technology bij Hogeschool Saxion en PhD-kandidaat AI in de langdurige zorg)
In de hele zorgsector, maar ook zeker in de ggz verzamelen we steeds meer data en combineren deze om een compleet beeld van een persoon te vormen. Dit is een relevante en waardevolle ontwikkeling. Echter, er is ook een keerzijde. Data kan namelijk gebruikt worden voor doeleinden die niet overeenkomen met wat belangrijk is voor het individu.
Wat is de impact van deze ontwikkeling op onze manier van werken binnen de zorgsector? Tijdens deze workshop gaan we het gesprek aanwakkeren over de gevolgen van het toenemende gebruik van persoonlijke data. We zoomen in op het menselijke aspect. We bespreken de huidige ontwikkelingen aan de hand van sprekende voorbeelden, maar richten ons ook op het vormen van een eigen mening over dit thema. Onderdeel van de sessie is The Digital Data Divide, een ludieke ervaring.
Sjors schrijft, spreekt en publiceert over de invloed van technologie op de zorg en richt zich in zijn werk op de impact van nieuwe technologieën op de rol van (toekomstig) zorgprofessionals.

Ontwikkel je Morele Kompas (ronde 2)
Renske de Leeuw (docent en onderzoeker lectoraat Vernieuwend Onderwijs Saxion) en Sara Laurijssen (docent en biomedisch ethicus Saxion)
De ggz is aan het veranderen. Verpleegkundigen en andere zorgverleners gaan steeds meer werken met technologie en zullen in de toekomst misschien wel worden bijgestaan door ChatGPT en digitale mensen. Dat is nodig met het oplopende tekort aan medewerkers maar roept ook veel vragen op. Een van die vragen is hoe je studenten en professionals hier op voor kan bereiden. In deze workshop ga je aan de slag met deze voorbereiding. Je leert wat er voor nodig is om goed reflectie onderwijs te geven en welke ingrediënten er nodig zijn om een moreel kompas te ontwikkelen. Dat doen we aan de hand van bingo en we gaan bellen met de toekomst.
Renske de Leeuw is werkzaam als docent/onderzoeker bij lectoraat Vernieuwend Onderwijs – Saxion, en houdt zich bezig met onderwerpen als inclusief onderwijs en moreel kompas. Sara Laurijssen is (bio)medisch ethicus bij Saxion en geeft les aan de opleiding verpleegkunde en in het werkveld.

Hoe organiseer je e-learning voor cliënten in de ggz? (ronde 2)
Marleen van der Duin (VGN Academie)
De VGN Academie maakt e-learnings, video’s, podcasts, werkplekondersteuning, praktijkopdrachten en trainershandleidingen voor de gehandicaptenzorg. Naast een aanbod voor zorgprofessionals is er de VGN Academie voor Zelfstandigheid, speciaal voor cursisten met een beperking.
Tijdens deze workshop geeft Marleen een kijkje achter de schermen: hoe organiseer je e-learning voor cliënten en hoe ziet het didactisch model eruit?
Naast het delen van eigen ervaringen gaan we in deze interactieve en dynamische workshop vooral zelf aan de slag. We onderzoeken samen hoe het zou zijn als GGZ Ecademy ook educatie gaat ontwikkelen voor cliënten. Door middel van diverse werkvormen krijg jij de kans om inbreng te geven over waar de e-learnings aan moeten voldoen. Eén ding is zeker: in deze workshop zit je niet lang stil!

Forensisch Vakmanschap: leren & ontwikkelen in de forensische zorg (ronde 2)
Daniek Nellissen (EFP) en Marjolein Ausems (EFP)
Je doorlopend blijven ontwikkelen is belangrijk voor medewerkers in de (forensische) zorg en elke organisatie geeft hier op een andere manier invulling aan. De samenwerking en afstemming tussen verschillende organisaties kan beter. Binnen Forensisch Vakmanschap is een landelijk platform ontwikkeld dat is gevuld met leermiddelen die zijn ontwikkeld door de verschillende zorgorganisaties. In deze interactieve workshop vertellen we kort wat over de ontwikkeling en basis van dit project en doorlopen we dan met de deelnemers enkele creatieve voorbeelden uit de praktijk om leren leuk te maken.

De samenwerking tussen CLP & AFAS (ronde 2)
Pim ter Horst (Succesmanager AFAS) en Kim Wilkens (medewerker Opleidingen Pro Persona
).
Het Centraal leerplatform van GGZ Ecademy en AFAS Software werken samen. Een koppeling tussen deze twee systemen maakt het mogelijk om accounts aan te maken in het Centraal leerplatform vanuit AFAS en de behaalde leerresultaten van een deelnemer te presenteren in een dashboard in AFAS. Hoe kun je dit inrichten en wat is er nog meer mogelijk?

Blended leren spel Sibrenne Wagenaar

In spelvorm gaan we aan de slag met het ontwerpen van een blended leeroplossing voor vrijwilligers van de Kindertelefoon. Het spel is gebaseerd op de zeven ontwerpprincipes voor blended leren. We doen dit onder leiding van ontwerper, trainer en onderzoeker Sibrenne Wagenaar. Je kunt haar kennen van En nu online en netwerk de LOSmakers.

Voor wie?

Je werkt bij een van de leden of partners van GGZ Ecademy. Jij gaat graag op zoek naar nieuwe kennis, inzichten en ideeën. Je wilt doorgronden hoe mensen zich ontwikkelen en hoe je ze daarbij kunt ondersteunen. Herken je dit? Dan wordt deze dag een feestje voor jou. We geven je graag een indruk van de sfeer met een terugblik op het vorige congres in twee minuten.

Onder andere deze organisaties zijn van de partij: Altrecht, De Hoop, Emergis, GGNet, GGZ Drenthe, GGZ Rivierduinen, GGzE, Karakter, Mediant GGZ, Novadic Kentron, Pro Persona, RIBW Brabant en Trajectum.

Aanmelding

Aanmelden is niet meer mogelijk!

De inschrijving voor dit congres is gratis voor leden van GGZ Ecademy maar niet vrijblijvend. Het was mogelijk om je inschrijving tot 1 juni 2024 kosteloos te annuleren. Na deze datum betaal je bij annulering of niet verschijnen op het congres de gemaakte kosten van 150 euro. Ben je verhinderd dan is het mogelijk om je inschrijving over te dragen aan een collega. Vragen en wijzigingen kun je doorgeven via info@ggzecademy.nl.

GGZ Ecademy Congres in 2023

Bekijk de opname

De kracht van kennis delen in de ggz