Inspiratiebijeenkomst met Suzanne Verdonschot op 8 december
Impact! Het geeft een goed gevoel als je inspanningen zin hebben, maar hoe meet je dat eigenlijk? Op woensdag 8 december organiseert GGZ Ecademy speciaal voor leden een inspiratiebijeenkomst waarin het onderwerp ‘Impactonderzoek’ centraal staat. Want impact en veranderingen kan je onderzoeken. Suzanne Verdonschot is onderzoeker en expert op het gebied van impact. Zij neemt je mee in haar ervaringen en geeft tools en tips om in de praktijk mee te werken.
‘We organiseren allerlei momenten om dingen te leren, om beter te worden in ons vak. De belangrijke vraag is dan: lukt het ook om in de praktijk echt anders te gaan handelen? Want dat is impact: dat je in de praktijk van alledag iets kunt met wat je geleerd hebt en dat dat resultaten oplevert die de moeite waard zijn’, legt Verdonschot uit. Ze heeft veel ervaring met het ontwikkelen van leeractiviteiten die een stapje verder gaan: nieuwe kennis opdoen én die in het dagelijkse werk toepassen. Ze deed dat in bijvoorbeeld de ggz, bij supermarktketens, in fabrieken en de ouderenzorg. Ze gebruikt bij het impactonderzoek een tool waarmee je gemakkelijk resultaat boekt: de Impact Map(*).
Uitzoomen met de Impact Map
‘We zijn gewend om opleidingen te evalueren’, legt Verdonschot uit. ‘We kijken in dat soort evaluaties naar wat iemand geleerd heeft en of dat overeenkomt met de gestelde doelen. Maar waar we nog niet vaak genoeg naar kijken, is of je het geleerde ook inzet in de praktijk, als het er op aankomt.’ Als je impact wilt bereiken, zal je buiten de grenzen van het opleidingslokaal moeten denken. De Impact Map, een van de tools waar Verdonschot mee werkt en waar deelnemers tijdens de inspiratiebijeenkomst kennis mee zullen maken, helpt daarbij. Deze methode helpt je om uit te zoomen: ‘De Impact Map helpt in kaart te brengen hoe de leerinterventies doorwerken in het werk. En hoe dit vervolgens bijdraagt aan je operationele en strategische organisatiedoelstellingen. Dit helpt HR-managers, leerondersteuners en anderen die ontwikkelprocessen in de organisatie ondersteunen om leren, werken en resultaten nog sterker te verbinden.’
Leren in de praktijk
Verdonschot denkt dat er nog veel meer impact te realiseren is met ingezette leerinterventies: ‘Nu zie je nog vaak dat er een aparte plek is – online of offline – waar mensen leren. Terwijl het effectiever is als het leren nauw verbonden is of zelfs samenvalt met de praktijk. Bijvoorbeeld door acteurs uit te nodigen tijdens een training, of door tijdens een wekelijks teamoverleg met elkaar te bespreken welke vooruitgang je boekt. Het helpt ook als de leidinggevende betrokken is en vragen stelt als: ‘Als jij gaat deelnemen aan dit traject, waar word je dan straks beter in?’ en ‘Hoe zouden we daar als team profijt van kunnen hebben?’ Ook online is dit mogelijk volgens Verdonschot: ‘Je kan bijvoorbeeld ontmoetingen in het echte leven regisseren via een leerplatform, zodat mensen van elkaar kunnen leren of elkaar kunnen helpen.’
Impact van de inspiratiebijeenkomst
Impact kun je onderzoeken voor een leerinterventie zoals een bepaalde opleiding, een workshop of training. Wanneer de inspiratiebijeenkomst zelf impact heeft? Verdonschot heeft een helder doel: ‘Na de bijeenkomst hoop ik dat mensen in hun organisatie het thema ‘leren’ gaan bekijken met de bril van impact op. Dat ze gaan nadenken over hoe leren helpt mensen beter te worden in hun vak, hoe dat er in praktijk uitziet. En dat ze over dit onderwerp ook samen in gesprek gaan.’
(*)Ben je nieuwsgierig naar de Impact Map? Ter voorbereiding op de inspiratiebijeenkomst kun je het Impactonderzoek bij gemeente Amsterdam lezen en drie korte podcasts luisteren.
Het boek is een handig naslagwerk wanneer je zelf aan de slag gaat met het onderzoeken van impact binnen jouw organisatie. Je maakt tijdens de inspiratiebijeenkomst op 8 december kans om een exemplaar te winnen!
Tekst interview Dominique van Dam