Bij GGZ Ecademy hebben twee bestuurders het afgelopen jaar afgezwaaid. Hun termijn zat erop. Nieuwe bestuursleden nemen die plekken in. Vers, nieuw bloed, mensen die vol energie en zeer gedreven GGZ Ecademy in de komende jaren ondersteunen en voorzien van gevraagd en ongevraagd advies. Elle van Kuijk, Hoofd van de Pro Persona Academie, is een van hen.
Van oorsprong is ze verpleegkundige en inmiddels werkzaam bij Pro Persona, een ggz-organisatie waar mensen terechtkunnen voor de behandeling van hulpvragen op het gebied van geestelijke gezondheid. Elle van Kuijk is hoofd van de Pro Persona Academie. Ze is een gedreven leidinggevende, met hart voor de zorg en ervaring in management, innovatie, projectmanagement en ontwikkeling van beleid. Ze weet veranderingen te implementeren en mensen te enthousiasmeren voor innovatie. Bij GGZ Ecademy wil ze al deze kennis, ervaring en wilskracht inzetten voor nog meer en beter leren en ontwikkelen bij professionals binnen de ggz.
De praktijk meer verbinden aan de organisatie van leren
‘Het allergrootste vraagstuk op dit moment binnen de hele zorgsector is de werkdruk waar iedereen mee kampt, ook binnen de ggz. Dat zorgt ervoor dat de balans tussen werk en lerend ontwikkelen enorm onder druk komt te staan. We moeten dus in het werkveld op zoek naar waar, wanneer en op welke manier we effectief leren. Dat lijkt niet zo ingewikkeld, want niemand is tegen leren en een goed leerklimaat, maar daarmee is het niet als vanzelfsprekend ook goed geregeld.’
Toch ziet Van Kuijk dat niet direct als probleem: ‘Je kan eigenlijk constant, de hele dag leren. Door de praktijk meer te verbinden aan de organisatie van leren kunnen we veel meer bereiken. Ook kunnen we meer optimaal gebruik maken van wat er al is en dit goed implementeren. Zo kunnen we alle producten die er al zijn bij alle leden veel meer onder de aandacht brengen. En in de sector moeten we kijken naar de werkdruk. Hoe ondersteunen we mensen echt, geven we ze eigen regie en wanneer sluiten leerdoelen beter aan bij de doelstellingen van organisaties, zoals betere behandeling van cliënten?’
Samenwerken om de lerende organisatie verder te brengen
Met Pro Persona is Van Kuijk elke dag bezig met deze vraagstukken, en ze zal haar kennis op dit gebied dan ook veelvuldig inzetten voor GGZ Ecademy. ‘We hebben bij Pro Persona nu sinds een jaar een kenniscentrum, waarmee we de samenwerking met Pro Persona Research, leren en ontwikkelen en de opleiders versterken. We werken samen om de lerende organisatie verder te brengen.
Nu nog zet ze als leidinggevende, maar ook als bestuurslid in op die gezamenlijkheid, de nieuwsgierigheid en het voorleven hiervan. ‘Ik heb bijvoorbeeld mijn team hard nodig, samen komen we verder. Een keer in de twee maanden hebben we een dagdeel dat in het teken staat van innovatie. We verbeteren en vernieuwen daardoor, doen research.’ In haar rol als bestuurder hoopt ze weer bij te leren. ‘De gedachten en ideeën van anderen vind ik interessant. Ik wil wat ik in het bestuur hoor bespreken met mijn team, horen wat hun mening is, meerder perspectieven zien. En ik wil bereikbaar zijn voor professionals in het veld en ze laten leren en ontwikkelen door ze ruimte te geven.’
De kracht van beweging
Een ander belangrijk speerpunt van Van Kuijk om te kunnen blijven ontwikkelen is bewegen. ‘Ik houd van wandelen en hardlopen, van buiten zijn, ik ben heel gehecht aan de bossen van de Posbank en Berg & Dal. Dat is niet alleen om fysiek fit te blijven belangrijk, ik krijg er meer energie van.’ En die zet ze graag in om de sector in beweging te krijgen en houden. ‘Door een kenniscentrum op te zetten, door andere manieren van leren te implementeren, door dat alles zelf ook te doorvoelen, zelf dit alles aan te gaan. GGZ Ecademy is een fijne club mensen, als actief lid ben ik daar heel graag bij betrokken.’
Interview: Dominique van Dam, Letters & Concepts