‘Het was spannend én ondernemend’
Vanaf het begin was ze erbij, Dorian Kemperman (63). Dat is officieus nu elf jaar geleden en officieel acht jaar, aangezien GGZ Ecademy toen officieel tot stand kwam. De twee bestuurstermijnen van deze bestuurder zijn bijna voorbij, ze neemt eind dit jaar afscheid: ‘Het is goed zo, het is tijd voor nieuwe, jonge mensen.’
‘Helemaal in het begin, nog voordat de officiële GGZ Ecademy van start ging, was wat we deden spannend én ondernemend’, herinnert Kemperman zich. ‘We begonnen met drie instellingen, waarvan Parnassia er eentje was. Opleiden was ook toen al mijn ding, dus het was logisch dat ik me met deze, toen nieuwe, organisatie ging bezighouden.’ Dat was de start van zo’n tien jaar betrokkenheid bij GGZ Ecademy. Een decennium waarin het leerlandschap veranderde, vele uitdagingen op haar pad kwamen en waarin de verbinding en de vertaling naar het leeraanbod tot stand kwam. ‘GGZ Ecademy ontstond als reactie op commerciële partijen die e-learnings verkochten. De kennis die in die modules zat, kwam alleen wel uit de organisaties zelf.’ De gedachte was simpel én uitdagend: ‘Kunnen we dat niet zelf?’
De ambities van GGZ Ecademy
‘Het doel van de organisatie is in de afgelopen jaren niet veranderd. Die streeft nog steeds naar goede patiëntenzorg, een up-to-date leeraanbod, toegang tot kennis en daarbij een leven lang leren’, gaat Kemperman verder. ‘Daar heb ik als bestuurder mijn steentje aan bijgedragen. Door enthousiast, maar kritisch mee te denken, het doel en belang altijd voor ogen te houden en een verbindende rol te hebben. En door kennis bij elkaar te brengen en bij te dragen aan de ambities van GGZ Ecademy.’
Aansluiten op de veranderende wereld
De invulling, die is wel net even anders dan toen ze begon. ‘Kennis delen doen we anders dan vijftien jaar geleden. We kijken vaker bij de buren en leren gaat vaak niet meer over handelingen, maar over bewustzijn over professionele ontwikkeling in de volle breedte. Alleen training lost het probleem niet op, dat hebben we geleerd.’ Daarbij merkt ze dat bestuurders in zorgorganisaties uitdagingen hebben: ‘Soms staat leren als thema bij bestuurders onvoldoende op het netvlies. De ontwikkeling gaat ten onder in het geweld van financiën, het is moeilijk om leren en ontwikkelen op de agenda te krijgen en te houden. Daarnaast moeten we met GGZ Ecademy aansluiten op de ontwikkelingen die verder gaande zijn: het online én face-to-face behandelen, de verandering van de rol van de patiënt, de patient journey en inzet van ervaringsdeskundigen, om er maar een paar te noemen.’
Voortdurende ontwikkeling
Voortdurend vernieuwen en ontwikkelen, dat is ook wat Kemperman heeft nagestreefd in haar rol als bestuurder. ‘Het begon met een paar modules, maar inmiddels is er een leerplatform voor grote en kleinere organisaties. Nu is de tijd aangebroken om te verbinden met de RINO’s, naast de mbo- en hbo-opleidingen. Ook is er meer aandacht voor nieuwe vormen van zorg, zoals eHealth, nieuwe (behandel)methodes en de arbeidsmarkt staat onder druk. Het blijven opleiden van professionals is dus heel belangrijk.’
De tip van Dorian Kemperman
De tip die ze de anderen in de ggz graag meegeeft uit haar eigen loopbaan: ‘Je moet altijd laten horen wat je wil, dan komen er kansen. Daar kunnen anderen dan, zoals ik dat ook altijd met plezier deed, bij helpen.’ Want dat is haar drijfveer geweest als bestuurder bij GGZ Ecademy: zorgen dat anderen óók profijt hebben van wat jij bereikt, bijdragen aan het project, onderzoeken hoe je zaken goed aanpakt. ‘Dat vernieuwende, het groeien in zaken, dat wil ik blijven behouden. Wat dat betreft is het hele project een voorbeeld van iets waar ik heel blij van word.’
Kemperman werkte zelf in totaal 43 jaar fulltime in de ggz. Ze begon als maatschappelijk werkster op een klinische afdeling en is nooit meer weggegaan uit de sector. ‘Ik vind het een boeiend werkveld en dat blijft. Ik ben zelf altijd met plezier naar mijn werk gegaan en heb altijd nog weer nieuwe dingen geleerd, elke dag weer. Nu mijn carrière op zijn einde loopt, weet ik eigenlijk niet zo heel goed wat ik ga doen, het is geen uitgestippelde route. Net als in de rest van mijn loopbaan kijk ik graag wat er op mijn pad komt.’
De bestuurder, de mens
Dorian Kemperman was bestuurder voor GGZ Ecademy vanaf het eerste begin. Dit jaar neemt ze afscheid. ‘Ik vind het belangrijk dat je stilstaat bij de dingen die je hebt, bij de goede en minder goede momenten. Het is allemaal zo waardevol. Net als familie.’ Stilzitten zal Kemperman niet gaan doen. ‘Ik ben groot fan van het Nederlands Danstheater, theater in het algemeen, ik zing in een koor, ben een echte levensgenieter, wandelaar en houd van goed gezelschap. En ik houd van lezen, twee volle wanden met boeken heb ik, alles door elkaar, behalve fantasy en science fiction. Ik ga mijn tijd goed invullen!’
Dorian Kemperman – Curriculum Vitae
2021 | – heden | Adviseur Parnassia Groep | – Parnassia Groep Academie |
2012 | – heden | Clustermanager | – Parnassia Academie |
2014 | – 2021 | Bestuurder GGZ Ecademy | – GGZ Ecademy Coöperatie U.A. |
2015 | – 2020 | Directeur Bedrijfsvoering | – Parnassia Groep Academie |
2012 | – 2015 | Manager Bedrijfsvoering | – Parnassia Academie |
2012 | – 2013 | Lid Projectgroep | – GGZ Ecademy |
2009 | – 2012 | Clustermanager | – Parnassia Bavo Academie |