Samen bouwen aan een toekomst
van leren en ontwikkelen

 

Edwin ten Holte is de nieuwe voorzitter van het bestuur van GGZ Ecademy. Wie naar zijn cv en loopbaan kijkt, ziet direct waarom hij deze rol oppakt. Alles wat hij doet heeft een haakje met leren, ontwikkelen of samen verder komen in de organisatie, in de samenleving of als mens.

Ten Holte: ‘Ik denk dat goed werkgeverschap altijd gepaard gaat met een cultuur waarin leren en ontwikkelen aanwezig zijn. In mijn eigen organisatie is dat dan ook een speerpunt. Ik ben al jaren betrokken bij het ontwikkelen van leerlijnen – zo was ik bijvoorbeeld lid van de programmacommissie voor de forensische zorg (EFP/KFZ) binnen GGZ Ecademy. Als voorzitter kan ik mijn jarenlange ervaring met investeren in mensen in mijn eigen organisaties combineren met mijn vertrouwen in GGZ Ecademy. Samen met andere organisaties, bouwen we hier aan een goudmijn van kennis en kunde waar iedereen aan bijdraagt én gebruik van kan maken.’

Samenwerken

Voor Ten Holte is samenwerken een fundamenteel uitgangspunt, ongeacht de organisatie waarin hij op dat moment werkt. ‘Het bekende gezegde luidt: “Samen kom je verder, alleen ga je sneller.” Ik zie GGZ Ecademy als een voertuig waarmee we samen, als een collectief, een nog rijkere kennisbank creëren. Door de ramen en deuren open te houden en goed te luisteren naar de professionals in het veld, zorgen we ervoor dat iedereen met zijn unieke bijdrage de zorg en de werkomgeving versterkt.’

Ten Holte heeft dus een duidelijke ambitie: een rol spelen in de ontwikkeling van mensen. ‘Ik vind het geweldig om te zien hoe professionals zich ontwikkelen. Mijn ambitie als voorzitter is dat elke ggz-professional GGZ Ecademy kent, waardeert en gebruikt. Het is een uitdaging om organisaties die nog niet meedoen te overtuigen van de meerwaarde. En ik vervul daarin met enthousiasme de ambassadeursrol als voorzitter.’

Een leven lang leren

Het motto van GGZ Ecademy is Een leven lang leren. Natuurlijk onderschrijft Ten Holte dit, hoewel het even confronterend was toen hij erover nadacht: ‘Wanneer was eigenlijk mijn laatste formele leermoment?’, lacht hij. Maar hij weet het antwoord wel. ‘Mijn ambitie is om niet alleen een breed scala aan kennis te delen, maar ook zelf continu te blijven leren. Eigenlijk leer ik elke dag, ook in deze positie weer. Mijn droom is dat elke ggz-professional GGZ Ecademy niet alleen kent, maar er ook actief gebruik van maakt en de meerwaarde ervan inziet. We moeten onze organisatie aantrekkelijk houden, trends volgen en goed aansluiten bij de dagelijkse realiteit van de professional.’

‘Mijn eigen loopbaan begon als HBO-verpleegkundige. Tijdens mijn stages raakte ik al gefascineerd door de ggz-zorg en dat had twee redenen. De eerste was heel praktisch: de man-vrouwverhouding op de werkvloer in de ggz is gelijker dan in bijvoorbeeld de somatische zorg – ik voel me meer thuis in een divers team. En een tweede is dat de cliëntpopulatie de problematiek binnen de samenleving goed afspiegelt. Thema’s zoals herstel, stigma en inclusie boeien mij enorm. Naast mijn werk ben ik altijd blijven leren, bijvoorbeeld door gezondheidswetenschappen te gaan doen in de avonduren. Hierdoor heb ik mooie functies kunnen vervullen en ben ik steeds blijven groeien, zowel persoonlijk als professioneel.’

Samenwerken dus, en aansluiten bij de beroepspraktijk zijn focuspunten van Ten Holte: ‘De zorg in de ggz is echt veranderd. Iemand heeft vaak meerdere problemen, hierdoor moeten professionals op een breed terrein handelen en begeleiden. Een voorbeeld van samenwerking in het veld is mijn initiatief om buurtbeheerders en ambulant begeleiders samen te laten trainen. Ze moeten elkaar leren kennen om in de wijk beter samen te werken. Dat werkt. Daarnaast verandert de samenleving voortdurend. We krijgen andere stakeholders en professionals moeten met minder mensen vaak net zoveel werk verzetten. Het is essentieel dat we dit speelveld blijven volgen en ons blijven aanpassen en ontwikkelen.’

Hij sluit af met een blik naar het verleden en een focus op de toekomst: ‘Ik ben dankbaar dat GGZ Ecademy bestaat en dat er zoveel energie in is gestoken om de vereniging op te bouwen. Ik voel me bevoorrecht om in die luxepositie nu de volgende fase in te luiden – samen met iedereen die bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van onze ggz.’

Edwin ten Holte – Curriculum vitae

2025 – nu GGZ Ecademy Coöperatie U.A – Bestuursvoorzitter
2022 – nu Stichting Anton Constandse – Raad van Bestuur
2021 – nu Cultura Ede – Voorzitter Raad van Toezicht
2020 – nu RegioPlus – Raad van Commissarissen
2020 – nu Moviera – Voorzitter Raad van Toezicht
2019 – 2022 De Werkgeverij – Voorzitter Consortium
2015 – 2022 RIBW Nijmegen & Rivierenland – Raad van Bestuur
2017 – 2020 WZW, Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn – Raad van Toezicht
2012 – 2020 Hetvakantiebureau.nl – Raad van Toezicht
2010 – 2018 Stichting Woonstede – Raad van Commissarissen
2005 – 2015 Verslavingsreclassering SVG – Algemeen directeur
2003 – 2010 Gemeente Ede – Voorzitter Lokale Ombudscommissie
1992 – 2005 ActiZ – verschillende functies
1989 – 1991 Pro Persona – Verpleegkundige acute opname

 

Interview: Dominique van Dam, Letters & Concepts

 

Deel dit artikel: linkedin

Kennis delen

Samen leren in de ggz is het motto van GGZ Ecademy. Leden ontmoeten elkaar op ledendagen, werksessies, implementatiebijeenkomsten, congressen, de online community en in redactieraden. Tijdens deze ontmoetingen is de drempel om samen op te trekken laag. Hierdoor ontstaan spontane kruisbestuivingen en samenwerkingsverbanden. Wil je eens meemaken hoe dat gaat? Bezoek een van onze vrij toegankelijke bijeenkomsten. Kijk in de agenda voor data.

Leer mee!

Met meer dan 90 leden werken wij aan het verbeteren van de ggz!

Over het lidmaatschap