Hoe sta jij tegenover een behandeling in de ggz door een chatbot? Welke vragen roept dat bij je op, en voel je weerstand of juist nieuwsgierigheid? Hoe zie je de ‘samenwerking’ met AI als professional? En hoe ga je om met de razendsnelle technologische ontwikkelingen die op je afkomen? Dit zijn belangrijke vragen die je jezelf, je collega’s, studiegenoten en docenten zou moeten stellen. Door deze gesprekken te voeren, ontwikkel je je morele kompas.
Op het GGZ Ecademy Congres lieten docenten Renske de Leeuw en Sara Laurijssen ons dit ervaren in een interactieve workshop (met bingo!). Met behulp van filmpjes, ‘Bellen met de Toekomst’ en andere voorbeelden werd de discussie op gang gebracht en kregen de aanwezigen een beter beeld van hun eigen morele kompas. AI en andere technologieën zijn veelbelovend, maar hun impact op ons leven blijft onzeker. Stel je voor dat we konden bellen met mensen in 2044. Hoe ziet hun leven eruit, en wat kunnen we daarvan leren over onze huidige omgang met technologie? Ervaar zelf de werkvorm ‘Bellen met de toekomst’ en lees meer over de ontwikkeling van de module Moreel Kompas bij Saxion.
Dank aan Renske de Leeuw (docent en onderzoeker lectoraat Vernieuwend Onderwijs bij Saxion) en Sara Laurijssen (docent en biomedisch ethicus bij Saxion) voor hun waardevolle inzichten en begeleiding.