Blended leren loopt als een rode draad door de activiteiten van GGZ Ecademy en onze leden. Maar waar begin je als je een training gaat ontwerpen? En hoe zorg je voor de juiste mix van leeractiviteiten?
We zijn voortdurend op zoek naar duidelijke uitleg, praktische tips en tools voor blended leren. In deze zoektocht kwamen we in contact met Sibrenne Wagenaar van ‘En nu online’. Samen met Joitske Hulsebosch heeft zij het Blended Leren Spel ontwikkeld. Een speelse en doeltreffende manier om snel tot een goed doordacht blended ontwerp te komen. Op de website van En nu online vind je een handig stappenplan met uitleg.
Het Blended Leren Spel helpt je om in korte tijd, en onder lichte tijdsdruk, een blended leerontwerp te maken. Je werkt in teams van 3 tot 5 personen en maakt gebruik van ontwerpprincipes, verschillende soorten leeractiviteiten en één of twee tools. Het spel heeft als doel om:
- Een gemeenschappelijke ‘blended leren’ taal te ontwikkelen.
- De zeven ontwerpprincipes goed onder de knie te krijgen.
- Synchroon en asynchroon leren effectief met elkaar te verbinden.
- Te ervaren dat je met creativiteit snel een solide ontwerp kunt maken.
Tijdens het GGZ Ecademy Congres 2024 hebben we het spel toegepast op een casus van de Kindertelefoon. Het winnende team kwam met een inspirerend ontwerp.
Vijf inzichten voor ontwerpers van blended leren:
- Geef deelnemers waar mogelijk keuzevrijheid, bijvoorbeeld door een bronnenlijst te maken en iedere deelnemer één bron te laten onderzoeken.
- Varieer in groepssamenstellingen: werk individueel, in duo’s, met buddies, internationaal, of anderszins.
- Zet deelnemers aan het werk in plaats van alleen informatie te verstrekken. Laat een expert bijvoorbeeld interviewen door de deelnemers, in plaats van zelf een tekst schrijven.
- Laat je inspireren door DuoLingo: kun je beloningen, herhaling en plezier toevoegen aan je training?
- Een tip van de winnende groep: draai je ontwerp eens om, houd het ondersteboven en pas de volgorde aan voor een frisse blik.
Heb je het GGZ Ecademy Congres gemist en wil je het spel alsnog spelen? Of was je erbij maar kun je extra inspiratie gebruiken? Tijdens de trainersbijeenkomst op 28 november organiseren we een online variant van het spel en leggen we de ontwerpprincipes voor blended leren verder uit.