Interview met Ellen Stoter, Adviseur leren en ontwikkelen bij GGZ Drenthe naar aanleiding van het Leernetwerk ‘Vertrouwen in vakbekwaamheid’
Bij GGZ Drenthe is er geen sprake meer van verplichte scholing vanuit de directie. In plaats daarvan gaat GGZ Drenthe uit van vertrouwen in de professional.
Hoe zijn jullie tot deze koerswijziging gekomen?
Ellen Stoter legt uit: “Er is voor gekozen om af te stappen van verplichte scholing zoals dat voorheen op alle teams gold. De teams bepalen nu zelf welke scholing relevant is en welke kennis en vaardigheden zij nodig hebben om goede en veilige zorg te kunnen bieden. Wij noemen dat ‘capabele teams’. Een team stelt een opleidingsplan op waarin omschreven wordt waar de eigen medewerkers aan willen voldoen. Dit plan wordt getoetst aan de kaders die wet- en regelgeving stellen.
Hoe iemand aantoont dat hij of zij bekwaam is, kan op verschillende manieren, en dit bepalen de medewerkers van het team samen met ons als L&O.”
Wat betekent dit voor L&O?
Ellen vertelt: “Dit beleid zorgt ervoor dat we écht in gesprek gaan met teams en teammanagers over leren en ontwikkelen binnen hun specifieke context. We merken dat hierdoor het eigenaarschap voor keuzes in het opleidingsplan enorm wordt gestimuleerd. Wij verwachten dat medewerkers zich ook meer zullen verbinden aan trainingen die zij zelf hebben vastgesteld. Hierdoor zal no-show in trainingen afnemen! Het is aan ons de taak om de profielen op basis van de opleidingsplannen in het Centraal leerplatform van GGZ Ecademy weg te zetten. Daar zit best veel werk in. Maar als dit allemaal is ingevuld voor ieder team, is het een kwestie van bijhouden.”
Hoe verliep de implementatie van dit beleid?
“Toen teams de vrijheid kregen om zelf hun scholing te bepalen, ontstond de reflex om het bestaande in stand te houden: verplichte scholing vanuit een ‘one size fits all’ benadering. Inmiddels merken we dat er bij de meeste teams ruimte ontstaat om voor henzelf maatwerk aan te brengen in hun opleidingsplannen.”
“Bij GGZ Drenthe blijft het vertrouwen in de professional centraal staan, met als resultaat gemotiveerde teams die eigenaarschap nemen over hun eigen ontwikkeling.”