Verward gedrag is een steeds groter probleem in onze samenleving. En hoe je met verward gedrag omgaat is niet simpel in een handleiding te vatten. Veel verschillende keuzes en momenten zijn van invloed op de omgang met iemand die verward gedrag vertoont. Dit oefenen, ervaren en het erover hebben vergroot de kans dat een interventie succesvol is. Dat kan in de escaperoom Verward Gedrag.
Deze escaperoom, ontwikkeld door het Leernetwerk Verward Gedrag, geeft deelnemers een inkijkje in de verschillende interventies en de invloed van handelingen in situaties thuis en op straat. Petra Smeenk, projectleider bij het leernetwerk, legt uit: ‘Je komt als hulpverlener, politieagent of familielid voor veel dilemma’s te staan. Wat doe je als bijvoorbeeld je zus verward is? Welke signalen zie je? Wie hebben er last van? Wat en wie heb je nodig? Deze invalshoeken en meer zie je terug in de escaperoom. Je krijgt de reactie van hulpverleners, de uitleg en overweging van een politieagent en de uitkomst van beslissingen die jij of je naaste neemt.’
Vraag uit de praktijk
De escaperoom is een antwoord op een vraag uit de praktijk. ‘Het leernetwerk wilde de kwaliteit van zorg en onderwijs rond personen met verward gedrag verbeteren.’ Aan de escaperoom werd twee jaar gewerkt. Het startte met een hackaton in coronatijd en Saxion-studente Chanda van den Brink maakte voor haar afstudeerproject de escaperoom. De situaties en casuïstiek in de escaperoom komen uit het echte werkveld: van politie, sociaal werkers, de gemeente, ervaringsdeskundigen en ggz-verpleegkundigen.
We willen dat de escaperoom tot gesprekken leidt
‘In Nederland is een toenemend aantal mensen dat verward gedrag vertoont’, zegt Smeenk. ‘Preventie is enorm belangrijk. Nog altijd zijn er minder bedden en is er minder hulp beschikbaar. Daardoor komen mensen eerder in de knel. Het vergroten van kennis, de verbetering van de samenwerking en het onderwijs dragen bij aan preventieve handelingen die zorgen dat we het beleid kunnen uitvoeren. We willen de kennis van ervaringsdeskundigen meer gebruiken.’
De escaperoom kan ook hierbij helpen. ‘De antwoorden of eindresultaten zijn niet de einddoelstelling van het product. Eigenlijk willen we dat de escaperoom een aanleiding is voor gesprekken, binnen instanties, in het onderwijs en tussen hulpverleners en betrokkenen. Dat mensen in de hulpverlening, maar misschien ook familieleden en andere betrokkenen zoals politie, snappen dat er méér manieren zijn om mensen met verward gedrag te helpen, niet één goede. En ook dat de handelingen die we doen invloed hebben op het vervolg en dat vooroordelen langzaam verdwijnen.’
In de escaperoom zitten meer eindes in de verhaallijn, allemaal verschillend van impact op de verwarde persoon en gevolg van keuzes en beslissingen. Deze ethische en morele kwesties zijn belangrijk om te bespreken. Waar begint de eigen verantwoordelijkheid, hoe neem je de wensen in acht van iemand die verward gedrag vertoont, op welke manier zorg je ervoor dat een gedwongen opname of arrestatie voorkomen kan worden? ‘Als je elkaars taal en rollen beter kent, dan kan je beter samenwerken. Je begrijpt als professional beter waarom een andere hulpverlener of politie een bepaalde beslissing neemt. Het grijze gebied tussen bijvoorbeeld hulpverlening en politie is iets dat duidelijk aan bod komt in het spel. Uiteindelijk is hoe je met elkaar omgaat in crisis delicaat’, zegt Smeenk.
Samenwerkingspartners
Aan de escaperoom werkten verschillende onderwijs- en praktijkpartners samen. Het is een product met input van ZonMw, de opleidingen Social Work (Saxion), Verzorgende en Verpleegkundige (ROC Twente), Bestuurskunde ‘Academie Bestuur, Recht & Ruimte’ (Saxion), Verpleegkunde (Saxion), de organisaties Dimence, Bijzondere Zorgteam Deventer, GGD IJsselland, Wijkteams Enschede, en de Politieacademie Apeldoorn en professionals vanuit de ggz en de politie, met familie en ervaringsdeskundigen, en met WijkLink. Het Lectoraat Smart Health van Saxion is initiatiefnemer van het Leernetwerk.
Escaperoom Verward Gedrag
Bij GGZ Ecademy is de escaperoom gratis online te spelen door alle hogescholen. Mensen kunnen deze individueel of samen spelen. Ook zijn er praatkaarten die een docent of begeleider in kan zetten na het spelen van het spel en zijn er extra video’s met interviews over de dilemma’s.
Doorlooptijd: 1 uur
Doelgroep: mbo, hbo, wo
Geschikt voor:
- Aandachtsfunctionaris
- Agoog
- Huisarts
- Begeleider
- Ervaringsdeskundige
- Herstel-(ondersteunende) coach
- Maatschappelijk werkende
- POH GGZ
- Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige
- Sociotherapeut
- Studenten
- Verpleegkundige
- Verpleegkundig specialist
- Verzorgende
- Werknemers in het sociale domein
Je kunt de escaperoom alleen spelen, maar natuurlijk ook samen!
Lees hier hoe jij met deze Escaperoom kunt starten!