Webinar ‘Leren in netwerken’

Op 9 december 2020 organiseert GGZ Ecademy een webinar over Leren in netwerken. Hierin zal Marc Coenders, netwerk leerarchitect, ons meenemen in het gedachtegoed over leren in netwerken. We bekijken een voorbeeld uit de praktijk. René Keet, directeur FIT-academy, laat daarbij zien hoe binnen GGZ NHN sinds kort gewerkt wordt met expertnetwerken.

Natuurlijk is er ruimte om eigen ervaringen te delen. Als laatste wordt een toelichting gegeven op de Community of Practice over Leren in netwerken die in januari 2021 met leden van GGZ Ecademy gestart gaat worden.

Programma
14.30 – 14.35 uur: Opening door Arjan Pronk
14.35 – 15.05 uur: Community of Practice: Samen leren om een verschil te maken door Marc Coenders
15.05 – 15.35 uur: Netwerkleren bij GGZ Noord-Holland-Noord: Specialisten samen in de wijk door René Keet
15.35 – 15.50 uur: Interactief delen ervaringen deelnemers door Karen Meijs
15.50 – 15.55 uur: Aankondiging Verkennings-CoP Leren in Netwerken door Karen Meijs
15.55 – 16.00 uur: Afronding door Arjan Pronk

Praktische informatie & aanmelden

Het webinar vindt online via Zoom plaats en start om 14.30 uur en is omstreeks 16.00 uur afgelopen. Na aanmelding ontvang je een bevestiging van je inschrijving. De dag voor het webinar ontvang je een link naar de online webinar omgeving. En achteraf sturen we je natuurlijk de link naar de opname.

Toelichting webinar en sprekers

Gedreven professionals willen een verschil maken en dat uit zich in betrokkenheid en de behoefte aan samenwerking met vakgenoten. Voor organisaties is het een uitdaging om deze professionals te ondersteunen met verschillende vormen van leren. Tijdens het webinar zoomen we in op één van de mogelijkheden namelijk communities of practice.

De kern is het verbeteren van de kennisuitwisseling rond werkgerelateerde vraagstukken doordat professionals zich verbinden aan elkaar en aan het vinden van een oplossing. De functie en waarde van communities of practice kan uiteenlopend zijn. Van direct nut doordat je van een collega een bruikbare tip krijgt tot transformationele waarde doordat de community gezamenlijk een nieuw perspectief of nieuwe werkwijze ontwikkelt en dit met succes weet uit te dragen. Dit impliceert een bepaalde onzekerheid; je weet vooraf niet of een dergelijk leerproces meteen iets bruikbaars oplevert.

 

De kunst bij communities of practice is om zowel expliciete als impliciete kennis uit te wisselen en met elkaar te komen tot nieuwe ideeën of werkwijzen. Expliciete kennis is in allerlei bronnen te vinden, maar ook in verhalen die collega’s elkaar vertellen. Impliciete kennis komt naar boven door samen te werken aan nieuwe vraagstukken en casuïstiek uit te diepen. In de gesprekken en met name rond de heikele punten komt naar voren hoe collega’s tegen zaken aankijken en wat men belangrijk vindt. Door te experimenteren in de praktijk met nieuwe inzichten en samen te reflecteren op de bevindingen (wat werkte wel, wat werkte niet, wat uitbouwen, wat anders aanpakken etc.) worden ideeën verbeterd en komen oplossingsrichtingen in beeld.

Wat zie je als kennisuitwisseling loont?

  • Mensen weten elkaar sneller te vinden op basis van vraag en expertise;
  • Men maakt gebruik van bestaande kennis en tools;
  • Er ontstaat een gemeenschappelijke taal en kijk op gedeelde praktijk;
  • Men vindt de inspiratie en moed om hindernissen te overwinnen. Het gaat niet alleen over succesverhalen, maar juist over het leren omgaan met lastige kwesties.
Deel dit artikel: linkedin

Kennis delen

Samen leren in de ggz is het motto van GGZ Ecademy. Leden ontmoeten elkaar op ledendagen, werksessies, implementatiebijeenkomsten, congressen, de online community en in redactieraden. Tijdens deze ontmoetingen is de drempel om samen op te trekken laag. Hierdoor ontstaan spontane kruisbestuivingen en samenwerkingsverbanden. Wil je eens meemaken hoe dat gaat? Bezoek een van onze vrij toegankelijke bijeenkomsten. Kijk in de agenda voor data.

Leer mee!

Met meer dan 90 leden werken wij aan het verbeteren van de ggz!

Over het lidmaatschap