Podcast Leefstijl bij het herstelproces

In deze podcastaflevering over leefstijl in de ggz zetten Thomas Pruijsen (projectmedewerker bij MIND en ervaringsdeskundige) en Dr. Jeroen Deenik (gezondheidspsycholoog bij GGZ Centraal) de cliënt centraal. Welke hobbels vindt deze op z’n pad, waardoor leefstijl een lastig onderwerp is? Hoe kun je helpen om de eerste stappen op weg naar een gezondere leefstijl te zetten, zonder uit het oog te verliezen hoe moeilijk dat voor de cliënt kan zijn? In hoeverre kun je als zorgprofessional een rol spelen bij het verkleinen van stigma, waardoor bewegen, gezonder leven en deelnemen aan de maatschappij weer mogelijk wordt? Deze en andere vraagstukken komen in deze podcast aan bod. 

Over de geïnterviewden

Dr. Jeroen Deenik is gezondheidspsycholoog, epidemioloog en psychomotorisch therapeut. Als programmaleider Leefstijl en hoofd van de onderzoekslijn Psychotische Stoornissen bij GGz Centraal, richt hij zich op het verbeteren van leefstijlgedrag bij mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen. Zijn promotieonderzoek aan de Universiteit Maastricht, afgerond in 2019, richtte zich op het implementeren van multidisciplinaire leefstijlinterventies in de langdurige psychiatrische zorg. Deenik is tevens assistant professor aan de School for Mental Health & Neuroscience van de Universiteit Maastricht en betrokken bij diverse nationale en internationale samenwerkingsverbanden op het gebied van leefstijl en psychiatrie.

Thomas Pruijsen is projectmedewerker bij MIND  en ervaringsdeskundige. Hij maakt zich sterk voor mee kunnen blijven doen in de samenleving en het verminderen van stigmatisering. 

Andere podcasts en leerproducten rond zingeving en leefstijl

Deze podcast is onderdeel van een serie podcasts over zingeving en leestijl in de ggz. Andere podcasts in deze serie zijn:

Over dit onderwerp maakte GGZ Ecademy eerder het leertraject Leefstijl (waar Jeroen Deenik ook aan meewerkte).

Je kunt deze podcast ook beluisteren via Spotify, Apple podcasts en Podtail.

 

Podcast GGZ Ecademy