Ook dit jaar was GGZ Ecademy aanwezig op de Online Educa Berlin. Uit zo’n 100 sessies verdeeld over twee dagen en nog eens 14 workshops op de dag voorafgaand aan het congres, legden we de focus op leerklimaat en impact creëren aan de hand van nieuwe inzichten uit de wetenschap, de werkpraktijk en twee spellen. Het centrale onderwerp van deze dertigste editie was: je schrap zetten voor transformatie (de moed om leren te herdefiniëren). In vogelvlucht delen we de belangrijkste inzichten die we daar opdeden met je.
L&O in tijden van (AI) en verandering
Al tijdens de eerste plenaire sessie klinkt een duidelijke oproep: L&O-professionals moeten in dit AI-tijdperk geen robot worden, maar juist mens zijn. Informatie is immers geen kennis en kennis is nog geen wijsheid. AI is goed in informatie, wij mensen zijn in staat daaruit kennis en wijsheid te creëren, alsdus Gerd Leonhard. Timandra Harkness nodigt ons uit om pelgrim te zijn: een pelgrim onderzoekt individuele zingeving in relatie tot de context en de traditie. Een inspirerende houding, die doet denken aan wat één van onze deelnemers aan het Kennisnetwerk implementatie en Leerproducten vorig jaar zei: wees ongegeneerd nieuwsgierig, je bent er als L&O-professional bij uitstek voor in de positie!
Voor wie zich wil verdiepen in op wiens schouders wij als L&O-professional staan: Donald Clark deed onderzoek naar de traditie: hij dook in 2500 jaar theorie over leren en zette denkers en invloeden op een rij. Samen met John Helmer bespreekt hij in een live aflevering van de podcast ‘Great minds on learning’ deze traditie in relatie tot de toekomst die voor ons ligt. Ook gaan ze in op vragen over leertheorie, de daarmee samenhangende (hardnekkige) vooroordelen en de praktische toepassing.
Dit gesprek is wat ontmoedigend, omdat het scherp laat zien hoezeer ‘oud denken’ ons nog beïnvloedt, zonder echt in te gaan op de alternatieven die ook ontstaan en waar wij als L&O professionals van nu aan bouwen. Payal Arora waarschuwt ons voor dit pessimisme, dat zij herkent als “typisch westers.” In plaats van ons schrap te zetten voor verandering (zoals de titel van de conferentie van ons vraagt), kunnen we onze blik wat haar betreft beter richten op de kansen en de mogelijkheden die (technologische) ontwikkeling ons geeft. Met de hiaten en de risico’s in het vizier, maar niet als leidraad.
De L&O-professional in de ggz
We hoorden tijdens dit congres verhalen van kopstukken van (vaak grote) bedrijven uit andere sectoren en hebben de aanloop naar ons eigen Beleidsplan 2025-2028 nog vers in het geheugen. Op die basis stellen we dat we als L&O-professionals in de ggz echt zelfvertrouwen mogen hebben. We zijn over het algemeen goed bij met de recente ontwikkelingen in ons vakgebied. Daarnaast draait het in de ggz als sector bij uitstek om mensen: de roep om ook als L&O-professional temidden van technologische ontwikkelingen mens te blijven, boort mogelijk precies onze “superkracht” aan. Kijkend naar hoe we hierin gevoed kunnen worden, lichten we nog twee sprekers uit:
Dinye Hernanda is een jonge professional die in haar eerste opdrachten veel met start-ups werkte: deze organisaties moeten zich wel van meet af aan bezig houden met elke dag leren en een goed leerklimaat, omdat ze anders niet snel genoeg stevig genoeg zullen zijn om te blijven bestaan en impact te maken. Waar wij nog vaak bezig zijn met afzonderlijke (scholings)vraagstukken en oplossingen, met ‘leerklimaat’ als bijproduct, ziet zij juist het leerklimaat als product, waar alle andere vragen en oplossingen aan bijdragen. Praat niet alleen met inhoudsdeskundigen over het onderwerp waar ze expert in zijn, maar juist ook over hoe zij hierin leren.
Henriëtte Kloots van Interlocked nam ons aan de hand van een enorme landkaart letterlijk mee naar de wereld van impact en riep ons op om te vertrouwen op onze kennis. Van belang hierbij is dat we de taal van de organisatie als geheel spreken en niet in onze L&O-bubbel blijven hangen, maar ook niet te ver afdrijven naar leiderschapseiland. Je hebt beide gebieden en een sterke verbinding tussen die twee nodig. Deze verbinding kun je versterken door in contact te blijven, in gesprek te gaan over waarden en te zorgen dat de strategie van de organisatie en die van de L&O-afdeling met elkaar uitgelijnd zijn.
Met deze pijlers gingen we aan de slag in een spel (en zaten aan de winnende tafel). Een dag eerder speelden we mee met het blended leren spel van hogeschool NHL Stenden. Beide spellen lieten zien hoe deze aanpak kan helpen om doelen te definiëren, tot besluiten te komen en te zorgen dat “het zweet op de juiste rug staat”. Spellen als deze leveren je daarnaast niet alleen een blended leertraject of actiepunten voor je eigen agenda als L&O-er op, maar kunnen ook een katalysator zijn voor meer verbinding binnen je eigen organisatie en voor reflectie op processen rond scholing.
Meer lezen?
Wilfred Rubens had ook dit jaar al binnen een kwartier na de eerste bijeenkomst zijn eerste verslag klaar. Lees hier zijn terugblik (inclusief verslagen van verschillende bijeenkomsten). Ook gaf hij vooraf nuttige tips voor een bezoek aan de OEB: leuk om naar te kijken als je dit jaar overweegt te gaan.
In 2025 wordt de OEB gehouden van 3-5 december.
Artikel van: Marjolijn Tijsmans (Procesbegeleider Productontwikkeling)