Zichtbaar vakmanschap
Weten hoe je betekenisvol kunt zijn

Foto: een scène uit de module ‘Zichtbaar Vakmanschap in de ggz’

De huidige tijd vraagt om een nieuw perspectief op vakmanschap binnen de geestelijke gezondheidszorg. Een andere manier van kijken naar de manier van zorg leveren en met die insteek is het leertraject Zichtbaar Vakmanschap ontwikkeld. Een serie modules, waarvan de eerste nu te volgen is via het Centraal Leerplatform bij GGZ Ecademy, voor een brede doelgroep: van hulpverlener tot agoog tot maatschappelijk werker.

 

Een interview met Wessel Boes, lid van de redactieraad Zichtbaar Vakmanschap bij de GGZ Ecademy.

‘We kunnen de zorg verrijken door verbindend contact tussen de hulpverlener en de cliënt’, zegt Wessel Boes, lid van de redactieraad Zichtbaar Vakmanschap en mede-ontwikkelaar van het leertraject. ‘Het gaat erom in de behandeltrajecten dat we mensen tot hun recht laten komen, verbondenheid creëren, en in contact blijven met elkaar. Wie ben ik en wie ben jij? We moeten de ander begrijpen, aansluiten op het verhaal, en van daaruit werken. Daar zit ook de kwetsbaarheid als je kijkt naar behandeltrajecten: niet in jou of in de ander, maar in het contact met elkaar.’

Het leertraject Zichtbaar Vakmanschap geeft handvatten om over deze vraagstukken na te denken. Er is aandacht voor het eigen perspectief van de behandelaar, en welke invloed dat heeft op wat diegene zegt, hoe hij denkt, handelt en welke houding daarbij komt. ‘Begrijpen hoe het zit kan je samen onderzoeken, samen met je cliënt’, zegt Boes dan ook. ‘De persoonlijke ontwikkeling van de hulpverlener is hierin wel heel belangrijk en dat is waar dit leertraject dan ook over gaat.’ Hij vervolgt: ‘We moeten het perspectief van de cliënt beter en langer in beeld houden, zorgen dat iemand mee kan doen in een groep die voor hem of haar meerwaarde heeft. Daar moeten we scherp op blijven, niet op inleveren. En daar is voor nodig dat we mechanismen bij onszelf en het systeem waarin we werken binnen de ggz herkennen.’

‘Over tien jaar hoop ik dat we twee grote veranderingen zien in de manier waarop we werken in de ggz ten opzichte van vandaag. Ten eerste dat de verbondenheid van de cliënt veel groter is met de behandeling en de omgeving. Dat hij of zij weer verbonden raakt met voor hem belangrijke mensen. En ten tweede dat we als behandelaars er weer als mensen zitten, dat we verbinding creëren, en dat de professionele distantie wat verbleekt. De benadering via de positieve gezondheid is hierin leidend: ‘De belangrijkste vragen moeten zijn: wat is de aanleiding dat je hier bent, wat is je plan en hoe kan ik je helpen?’

Het leertraject is heel duidelijk géén tegenbeweging op de huidige zorg. ‘Die is echt in orde. Maar we willen deze wel verrijken met het verbindende contact. En dat lijkt heel eenvoudig, maar is heel ingewikkeld.’

Wessel Boes is adviseur Leren & Ontwikkelen bij Lister.

Meer informatie over het leertraject Zichtbaar Vakmanschap in de productcatalogus.

Deel dit artikel: linkedin

Kennis delen

Samen leren in de ggz is het motto van GGZ Ecademy. Leden ontmoeten elkaar op ledendagen, werksessies, implementatiebijeenkomsten, congressen, de online community en in redactieraden. Tijdens deze ontmoetingen is de drempel om samen op te trekken laag. Hierdoor ontstaan spontane kruisbestuivingen en samenwerkingsverbanden. Wil je eens meemaken hoe dat gaat? Bezoek een van onze vrij toegankelijke bijeenkomsten. Kijk in de agenda voor data.

Leer mee!

Met meer dan 90 leden werken wij aan het verbeteren van de ggz!

Over het lidmaatschap