Kinderen en jongeren zien suïcide vaak als een oplossing voor een probleem dat voorkomen had kunnen worden. Suïcides en suïcidale gedragingen vloeien voort uit een combinatie van factoren, er is nooit één oorzaak. Je leert hoe je je kunt verplaatsen in de belevingswereld van jongeren (6-24 jaar) en hoe je met hen in gesprek gaat op een begripvolle, niet oordelende en behulpzame manier. Je ontdekt welke vragen je moet stellen en wat het belang is van het betrekken van het systeem bij de eventuele behandeling.
Leerdoelen
Na het volgen van dit leertraject ga je op een begripvolle, niet oordelende en behulpzame manier in gesprek met kinderen en jongeren (6-24 jaar) over suïcidale gedachtes of uitingen:
- Je verplaatst je in hun belevingswereld (school, vrienden, pesten, seksuele ontwikkeling (sexting, LGBT+), social media, relatie met ouders/gezin, drugs) van het kind of de jongere;
- Je zet het systeem (ouders/familie) in bij de behandeling / het gesprek.
Extra informatie
Dit is een verdiepingsleertraject dat onderdeel is van het thema 'Suïcidepreventie'.
Wil je weten welke leerproducten nog meer beschikbaar zijn binnen dit thema? Bekijk het Thema-overzicht Suïcidepreventie.
Doelgroep
Dit leertraject is multidisciplinair inzetbaar voor professionals met functies als:
- Agoog
- Begeleider
- Arts
- Ervaringsdeskundige
- Maatschappelijk werkende
- GZ psycholoog
- Psychiater
- Psycholoog
- Psychotherapeut
- Verpleegkundig specialist
- Verpleegkundige
- Jeugdhulpverlener
Zorgstandaard
Voor dit leertraject is de volgende kwaliteitsstandaard relevant:
Is dit product voor mij beschikbaar?
Leer mee!
Kijk in jouw leeromgeving of het product beschikbaar is. Lees de toelichting om jouw leeromgeving te vinden.
hbo, hbo+ master, mbo, wo
1,5 uur
- Verpleegkundig Specialisten Register 2
- Kwaliteitsregister V&VN 2
- Registerplein 1,5
- NIP Eerstelijnspsychologen 1
- LV-POH-GGZ 2
- ABAN 1,5
- SKJ 1,5
- FGZpT 1
- NVP (Kwaliteitsregister Psychotherapie) 1
SuiKJP_LT_0190