GGZ Delfland

Een wat kleinere GGZ-instelling in het Westen van het land, flexibel, met de menselijke maat voorop voor zowel cliënten als medewerkers. Dat is GGZ Delfland. Marleen van der Brugge is bij deze organisatie Hoofd Beleid Leerhuis. ‘Sinds 2014 zijn we lid van de GGZ Ecademy. We wilden onze medewerkers e-learningmodules kunnen bieden en hebben nu veel meer ggz-specifieke lesinhoud beschikbaar.  Dit was ons zonder de GGZ Ecademy nooit gelukt.’

Intensief gebruik modules door verpleegkundigen

Bij GGZ Delfland werken zo’n 1100 medewerkers – vooral psychologen, psychiaters en verpleegkundigen – in allerlei vormen van behandeling en begeleiding van jeugdzorg tot ouderenzorg en zowel (poli)klinisch als ambulant. Sinds 2015, eerst moest de ICT-structuur op orde zijn, kunnen zij modules volgen van GGZ Ecademy. ‘Vooral de hulpverleners gebruiken de leermodules intensief. De verpleegkundigen zijn hierin onze grootste doelgroep. De generieke modules worden ook door het ondersteunend personeel gevolgd.’

Verdieping in praktijklessen

Een van de voornaamste redenen van GGZ Delfland om aan te sluiten bij de GGZ Ecademy was in 2014 dat de organisatie te klein is om zelf op deze schaal content te ontwikkelen. ‘Er was wel heel veel al beschikbaar op de markt, maar vooral somatisch. Bij de GGZ Ecademy zagen we kwaliteitverhogende modules, die ingaan op theorie en praktijk binnen de geestelijke gezondheidszorg. Door de mensen e-learningmodules te laten volgen, komen we in de praktijklessen toe aan trainen en verdieping. De tijdsinvestering blijft gelijk dus het is kwalitatieve winst!’

‘E-modules zijn inmiddels een beproefde manier van college geven. Wel zijn een aantal dingen daarbij belangrijk. Zo is het belangrijk goed te letten op de ontsluiting van de lesstof, Het moet wel werken dus goed overleg met de afdeling ICT is essentieel. De stap die we nu willen zetten is het verbinden van het leren aan kwaliteitsdoelstellingen in de zorgverlening. Daarmee wordt het nog waardevoller om te trainen, alleen of samen met je team.’

Kennisdeling met andere leden

Maar de kennisdeling en -vergaring stopt niet binnen de organisatie. Een van de bijkomende voordelen van het lidmaatschap zit volgens Van der Brugge in de uitwisseling die makkelijk tot stand komt met collega-opleiders uit het land: ‘Het opent letterlijk deuren, het is veel normaler geworden om kennis te delen. Op ledenbijeenkomsten en ook daarbuiten delen we informatie over opleiden, we kunnen ideeën opdoen en we delen praktische informatie. Over belangrijke vragen als hoe bied je je lesinhoud aan, hoe interesseer je mensen en hoe richt je je platform in, kunnen we sparren – het zijn allemaal factoren die het succes van online leren in de organisatie verhogen.’

Werkplekleren

‘Leren op de werkplek is steeds belangrijker voor de toekomst’, zo zegt ook Van der Brugge, ‘en online leren is daarbij onmisbaar. Informatie is zo steeds beschikbaar, het helpt bij het eigen maken van de belangrijke stof. Ook zijn ze bij GGZ Delfland op zoek naar vernieuwing en ontwikkelingen die medewerkers en cliënt verder helpen. ‘ We kijken bijvoorbeeld naar de inzet van korte filmpjes als instructiemateriaal. Je hoeft dan geen lange e-module te doorlopen maar kunt die onderdelen bekijken die je op dat moment nodig hebt. Zo proberen we onze medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het werken aan de beste zorg.’

“We wilden graag kwalitatieve winst in leren behalen,
een wens die is uitgekomen.“
Marleen van der Brugge • Hoofd Beleid Leerhuis - GGZ Delfland

Geen lid / zelfstandig professional

Met meer dan 80 leden werken wij aan het verbeteren van de ggz!

Over het lidmaatschap